جی پی اس, کاربرد ردیاب

کاربردهای جی پی اس

کاربرد جی پی اس

در سپتامبر ۱۹۸۳ یک هواپیمای خطوط هوایی کره به اشتباه وارد خطوط هوایی روسیه شد که توسط جنگنده‌های روسی مورد اصابت یک موشک قرار گرفت و سقوط کرد. پس از انجام تحقیقات لازم در این زمینه علت حادثه ایجاد خطا در تجهیزات مسیر یابی هواپیمای کره ای اعلام شد. بلافاصله بعد از وقوع این حادثه رونالد ریگان رییس جمهور وقت آمریکا برای جلوگیری از تکرار همچین حوادثی در سرتاسر جهان دستور استفاده از سیستم جی پی اس را برای کاربردهای عمومی صادر کرد.

ماهواره های مدار 

کاربردها

جی پی اس‌های دستی: این نوع جی پی اس بیشتر کاربردهای مهندسی و نقشه کشی دارند که برای تعیین طول و عرض جغرافیایی یک نقطه یا مکان خاص بکار می رود. 
چی پی اس دستی

جی پی اس مسیر یاب: این جی پی اس‌ها دارای یک مانیتور می‌باشند که نقشه خیابان‎ها و راه‌های اصلی و فرعی یک کشور در آن ذخیره شده است که موقعیت فعلی خودرو یا شخص را بر روی یک نقشه به نمایش می‌گذارد. و نزدیکترین مسیر ممکن را برای رسیدن به یک مکان یا آدرس خاص به شخص نمایش می‌دهد و هم به صورت تصویری و هم صوتی فرد را تا رسیدن به هدف راهنمایی میکند. که موبایل‌های جدید هم با استفاده از یک نقشه آنلاین مانند گوگل مپ و یا نقشه آفلاین و جی پی اس داخلی گوشی همین کار را انجام می‌دهند.

مسیریاب

جی پی اس ردیاب: در ابتدا شرکت‌های تکنولوژی در آمریکا بر روی یک طرح جامع کارمی‌کردند که بتوانند یک قطعه الکترونیکی را بر روی همه خودروها نصب کنند که از یک مجموعه سنسورهای خاص تشکیل شده و قادر به تشخیص ضربه و تصادف در خودروها باشد و بلافاصله بعد از تشخیص تصادف مکان خودرو را به یک مرکز خدمات اورژانسی ارسال کند تا در کمترین زمان کمک‌های لازم به سرنشینان خودرو اعمال شود. در اجرای این طرح برای تعین موقعیت خودرو از سیستم جی پی اس خودرو استفاده کردند که موقعیت خودرو را از ماهواره های جی پی اس دریافت کرده و توسط شبکه موبایل به مرکز کمک رسانی ارسال می‌کرد. مسیریاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *