کاربرد ردیاب

خاموش و روشن کردن خودرو با موبایل

خاموش کردن خودرو

امروزه با افزایش میزان استفاده کنندگان خودرو، روز به روز سرقت خودروها بخصوص در داخل ایران رو به افزایش است که شرکت های تولید کننده خودرو در حال تلاش برای بالا بردن امنیت خودرو در برابر سرقت هستند . یکی از موارد ایمنی که در خودرو های جدید بکار رفته است سیستم ایموبلایزر است .(خاموش و روشن کردن خودرو با موبایل)

سیستم ایموبلایزر چیست ؟

ایموبلایزر به زبان ساده استفاده از یک مدار الکترونیکی کوچک در قسمت پلاستیکی سویچ خودرو است که این مدار الکترونیکی دارای کد امنیتی مخصوصی است و این قابلیت را به خودرو می دهد که تنها با سویچ مخصوص به خود قابل روشن شدن باشد و استارت بخورد و با هیچ سویچ مشابه دیگری خودرو قابل روشن شدن نیست .

ولی باز با وجود نصب تکنولوژی ایموبلایزر بر روی خودرو ها خیلی از مواقع پیش می آید که به دلیل بی توجهی راننده سویچ بر روی خودرو برای چند لحظه بجا می ماند و همین زمان کوتاه برای به سرقت رفتن خودرو کفایت می کند .از این رو بسیاری از شرکت های خودرو سازی دست به خلاقیت زده اند و و سخت افزارهایی را بر روی خودرو نصب کرده اند که به راننده این اجازه را می دهد که از راه دور به وسیله موبایل خودرو خود را خاموش نماید.در این حالت اتومبیل روشن نمی شود مگر اینکه مجددا کاربر از راه موبایل خود این اجازه را برای خودرو خود صادر کند تا ماشین مجدادا استارت خورده و روشن شود .

ساختار ردیاب

ردیاب مجهز به رله

حال سوال اینجاست اگر شخصی خودرو لوکس در اختیار نداشته باشد چگونه می تواند خودرو خود را با موبایل از راه دور خاموش و روشن کند ؟ راه حل یسیار ساده است با استفاده از سخت افزاری به اسم ردیاب خودرو مدل ۶۰۳ آلفا این امر امکان پذیر است . این ردیاب خودرو کوچک که سیمکارت خور است با قرار دادن یک سیمکارت در داخل آن و اتصال آن به سیم کشی خودرو قابلیت خاموش و روشن کردن با موبایل را از هر نقطه ای از دنیا برای خودرو امکان پذیر می کند که قابل نصب بر روی انواع مدل های خودرو ایرانی و خارجی و موتور سیکلت است .این دستگاه علاوه بر امکان خاموش کردن خودرو امکانات فراوان دیگری از جمله امکان ردیابی خودرو را دارد که میتوانید توضیحات کاملتر را در مقاله ردیاب خودرو چیست مطالعه نمایید. در زیر نحوه کار ردیاب خودرو مدل ۶۰۳ آلفا آمده است .

نحوه کارکرد رله

ردیاب خودرو دارای یک رله ۱۲/۲۴ ولت ۴۰ آمپر است که در مسیر سیم ACC یا برق استارت خودرو قرار می گیرد و این رله در حالت عادی به صورت NC ( NORMAL CLOSE ) است که پس از فرمان گرفتن از جانب موبایل راننده رله تحریک شده و عمل کرده و برق مسیر استارت را قطع کرده و باعث خاموش شدن خودرو می شود و اتومبیل به هیچ عنوان قابل روشن شدن نیست حتی با استفاده از سویچ اصلی خودرو که این حالت می تواند در امنیت خودرو نقش مهمی را ایفا کند . حال سوالی که پیش می آید این است که اگر خودرو با سرعت بالایی در یک اتوبان در حال حرکت باشد و شخص کاربر از طریق موبایل خود پیام خاموش شدن را برای خودرو ارسال کند و ماشین در سرعت بالا خاموش شود، باعث برخورد با خودرو های دیگر و ایجاد تصادف می شود ولی چگونه می توان از ایجاد تصادف جلوگیری کرد ؟

شرکت سازنده این ردیاب خودرو برای حل این مساله یک سنسور GPS در داخل ردیاب قرار داده که می تواند سرعت لحظه ای خودرو را با استفاده از ماهواره های GPS تشخیص داده و به کاربر این اجازه را می دهد که برای خودرو خود تعریف کند که مثلا زمانی که سرعت خودرو به ۲۰ کیلومتر در ساعت رسید آن هنگام ردیاب دستور را اجرا کند و خودرو را خاموش کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *