جی پی اس

جی پی اس چیست و چگونه کار میکند؟

جی پی اس

جی پی اس چیست و چگونه کار میکند؟ GPS یا همان Global Positioning Systems (سیستم موقعیت‌یاب جهانی)، یک سیستم و نظام مسیریابی با کمک حداقل ۲۴ ماهواره در سراسر جهان است که توسط وزارت دفاع آمریکا در مدار زمین قرار شده‌است! در سال‌های نه چندان دور از جی پی اس برای کاربردهای نظامی استفاده می‌شده‌است، اما این روزها به عنوان یک ابزار ردیابی کاربرد دارد و به صورت گسترده از آن استفاده می‌شود. اگر دوست دارید با کاربردهای این سیستم آشنا شوید، بهتر است که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آیا استفاده از جی پی اس رایگان است؟

از سال ۱۹۸۰ میلادی که وزارت ایالت متحده آمریکا، استفاده از این سیستم را عمومی کرد، خدماتی که ۲۴ ساعته در تمامی شرایط آب و هوایی با کمک این سیستم می‌توانید دریافت کنید، کاملاً رایگان بوده‌است و هیچ محدودیتی برای دسترسی به این خدمات برای افراد وجود ندارد.

شاید برای شما هم جالب باشد که سیستم‌ها و ابزارهای دیگری برای مسیریابی و راهیابی بوجود آمده‌است که به اندازه جی پی اس، رواج پیدا نکرده‌اند، اما آن‌ها هم در این زمینه مفید هستند. دو سیستم معروف دیگری که همانند GPS به دادن خدمات ردیابی و مسیریابی کمک می‌کنند، عبارت اند از:

  • گلوناس، ساخته شده توسط دولت شوروی و تحت مدیریت کشور روسیه
  • گالیله، تهیه شده توسط کشورهای اروپایی برای استقلال از GPS ایالات متحده آمریکا

سیستم ردیابی جهانی، نسل قطب‌نماها را منقرض خواهد کرد!

از زمانی که استفاده از GPS در بین مردم رواج پیدا کرده‌است، دیگر کمتر کسی از قطب‌نماهای مغناطیسی که جهت‌ها را به ما اعلام می‌کرد، استفاده می‌کند چرا که این ابزار، بسیار راحت تر و آسانتر در پیدا کردن مسیر و جهت به ما کمک خواهد کرد. همان‌طور که حدس می‌زنید، پایه و اساس ردیابی بر اساس این سیستم مسیریابی جهانی به این صورت است که ۲۴ ماهواره اطراف زمین، قادر هستند که مکان شما را تشخیص دهند و به با کمک ابزارهایی که به این وسیله در ارتباط هستند، آن را به شما اعلام کنند. در ادامه شیوه دریافت و انتقال اطلاعات با کمک جی پی اس را بررسی خواهیم کرد.

شیوه کار و نحوه ردیابی با کمک Global Positioning Systems

همان‌طور که در کمی بالاتر اشاره کردیم، پایه و اساس کار به این صورت است که گیرنده GPS بر روی زمین اطلاعات را از ماهواره‌های موجود در مدارهای زمین، دریافت می‌کنند و موقعیت مکانی را مشخص می‌کنند. برای این کار لازم است که به صورت پیوسته، موقعیت مکانی شما بها سیگنال‌های رادیویی ارسال شود. جالب است بدانید که استفاده از این سیستم جهانی هیچ ارتباطی با زمان یا موقعیت آب و هوایی ندارد و همیشه در دسترس است.

هرچقدر که گیرنده‌های موجود بر روی زمین به صورت همزمان به تعداد بیشتری ماهواره متصل باشد (حداقل ۲۴ عدد ماهواره برای موقعیت‌یابی در مدارهای اطراف زمین وجود دارند!)، اطلاعاتی که شما بر روی موبایل یا دستگاه ردیاب GPS خود دریافت می‌کنید، دقیق تر و قابل استنادتر خواهد بود!

ماهواره‌های سیستم ردیابی ایالات متحده آمریکا در کجا قرار دارند؟

حالا که در مورد این سیستم اطلاعات جالبی دریافت می‌کنید، باید بدانید که این سیستم‌ها در اطراف زمین قرار گرفته‌اند و فاصله ای در حدود ۲۰ هزار کیلومتر از سطح صاف در زمین دارند! اگر اطراف زمین ۶ مدار داشته باشیم، در هر مدار حدود ۴ ماهوار قرار گرفته‌است که با زاویه ۵۵ درجه ای در حال حرکت هستند!

سرعت حرکت ماهواره‌ها به قدری است که می‌توانند در هر ۱۲ ساعت، یک دور کامل به دور زمین بگردند! این ماهواره‌ها به صورت همزمان به فضا ارسال نشده‌اند، بلکه پروژه تکمیل سازی تعداد ماهواره‌ها از سال ۱۹۷۸ شروع شده و در سال ۱۹۹۴، تعداد ماهواره‌ها به ۲۴ عدد رسید! همچنین خوب است بدانید که هر ۱۰ سال یکبار، این ماهواره‌ها جایگزین می‌شوند چرا که عمر مفید آن‌ها به پایان می‌رسد!

کاربردهای جی پی اس چیست؟

از جمله امکاناتی که می‌توانیم برای ردیاب آمریکایی در نظر بگریم، بسته به این که چه نوع گیرنده ای داریم، می‌تواند مفید باشد. گیرنده‌های مکان‌یاب، می‌توانند بر این اساس که چه نوع مدلی هستند و یا توسط چه برندی تولید شده باشند، امکانات زیر را داشته باشند:

  • تعیین جهت حرکت (مانند سیستم‌های جی پی اس ماشین)
  • تعیین طول و عرض جغرافیایی (دقت این موضوع بسته به این است که دستگاه شما به چند ماهواره به صورت همزمان متصل است!)
  • تعیین ارتفاع قرارگیری شما نسبت به سطح دریا (دقت این ویژگی بالا نیست!)
  • توانایی مسافت پیموده شده از مبدأ تا مقصد (ویژگی کاربردی برای ردیاب خودرو)
  • توانایی هدایت ماشین، مسافر یا … به سمت مقصد (قابل استفاده در تمامی انواع ردیاب خودرو)
  • پیدا کردن مسیرهایی که در گذشته پشت سر گذاشته‌اید!
  • و …

نتیجه‌گیری: آیا من هم نیاز به دستگاه‌های ردیابی دارم؟

در این مقاله سعی کردیم در مورد جی پی اس چیست و چگونه کار میکند؟ توضیحی خدمت شما عزیزان بدهیم امیدواریم که این مقاله برای شما موثمر ثمر واقع بشود. معمولاً تمامی موبایل‌های هوشمند دارای این ویژگی به صورت پیشفرض هستند. شما می‌توانید از این سیستم ردیابی برای ماشین، موتور و یا دیگر وسایل نقلیه استفاده کنید تا هم در زمان بوجود آمدن مشکل یا حادثه ای (مانند دزدیده شدن وسیله نقلیه)، بتوانید از این وسیله برای پیدا کردن اموال خود کمک بگیرید!

آیا تابحال از ردیاب خودرو استفاده کرده‌اید؟ چه تجربه‌هایی در استفاده از این سیستم موقعیت‌یاب جهانی داشته‌اید؟ در این زمینه می‌توانید، سوالات، نظرات و تجربیات خود را در پایین همین مقاله با ما و دیگر کسانی که این محتوا را مطالعه می‌کنند به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *