جی پی اس

خودروهای بدون راننده گوگل هدف جدید دزدهای خودرو

ماشین بدون راننده گوگل

حتما خبر دارید که گوگل زیرموجموعه شرکت بزرگ آلفابت مدتی است که بر روی خودرو بدون راننده کار میکند و گفته است که حداکثر تا سال ۲۰۲۰ این خودروها را به فروش خواهد رساند. حال چرا ما به خودرو بدون راننده نیاز داریم. اولین دلیلش همان دلیل همیشگی اکثر اختراعات بشر یعنی تنبلی است. تصور کنید که میخواهید به شمال بروید و مقصد را به ماشینتون بدید و خودتون لم بدید و استراحت کنید. دلیل دیگه اینه که اکثر اتفاقات و تصادف های رانندگی در اثر خطای رانندگان پیش می آید که استفاده از سیستمهای کامپیوتری میزان این خطاها را به حداقل خود خواهد رساند.

خودرو بدون راننده گوگل

در این خودرواز راننده خبری نیست و همه چیز به صورت اتوماتیک انجام میشود. هسته اصلی این تکنولوژی، دوربینهای سه بعدی liDAR هستند که بالای یک خودرو عادی شبیه Lexus RX45oh hybrid نصب شده است و میتواند تمام فضای اطراف خودرو رابه وسیله امواج رادیویی و به صورت سه بعدی اسکن نماید و به کمک سنسورهای دیگر و پردازنده مرکزی تصمیمات سریع و درستی اتخاذ نماید. این دوربینهای سه بعدی یکی از گرانترین تجهیزات این خودروها هستند که حدود ۶۰ هزار دلار برای هر خودرو خرج برمیدارد و گوگل امیدوار است که با تولید انبوه این خودروها این هزینه ها را کاهش دهد.

نقطه قوت این ماشین یعنی دوربینهای سه بعدی خود پاشنه آشیل و ضعفی برای آن شده است. در روزهای اخیر یک سری دزد باهوش با تجهیزات ساده و با فرستادن امواج خاص در محیط توانسته اند خودرو گوگل را هک کنند و فریب دهند و ماشین را به سمتی که خود میخواهند هدایت کنند. آنها به وسیله این امواج موانع تقلبی بر سر راه اتومبیل گذاشته و آن را در مسیر دزدی خود به حرکت در می آورند بدون اینکه پلیس هیچ شکی بکند.

متخصصان گوگل در حال رفع این ایراد امنیتی میباشند و مسلما راه طولانی ای تا عملی شدن این طرح باقی مانده است. برروی این خودروها عبارت Self-Driving Car نوشته شده است که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و به دیگران هشدار میدهد که این خودرو دارای راننده اتوماتیک میباشد و برای ردیابی مسیر خود از gps استفاده میکند. کسانی که سوار این ماشینها میشوند باید از قبل یک تعهد نامه پرکنند. گوگل برای این خودروها امکان رانندگی عادی را نیز فراهم کرده است که با زدن دکمه قرمز بزرگ، راننده میتواند کنترل خودرو خود را بدست گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *