مقاله

دکمه SOS  برای تماس اضطراری در دستگاه های موقعیت یاب

دکمه SOS برای تماس اضطراری در دستگاه های موقعیت یاب

یکی از ویژگی هایی که در اغلب ردیاب ها موجود است سیستم SOS  است. این دکمه کوچک جز اصلی و پر کاربرد سیستم های ردیابی است که در مواقع ضروری باعث نجات خودرو و وسیله نقلیه و حتی انسان ها خواهد شد.

در ادامه با فواید کلید SOS  و فواید آن بیش تر آشنا خواهیم شد پس با ما همراه باشید.

 

تاریخچه SOS  و کاربرد آن

اس او اس یا SOS  در اصل کد مورس پیام اضطراری است که اولین بار توسط امپراتوری آلمان در ۱ آوریل ۱۹۰۵ پذیرفته شد و در سال ۱۹۰۶ در قرار داد دوم بین المللی رادیو تلگرافی جهانی شد و در سال ۱۹۰۸ قابل اجرا گردید.  این کد خلاصه شده کلمه خاصی نیست اما در برخی از منابع گفته شده که این کلمه خلاصه شده  Save our souls   است و بیش تر در شرایط اضطراری به کار می ‌رود و هم اکنون از آن به عنوان کلید SOSدر سیستم های ردیابی استفاده می شود.

نحوه کار کلید SOS

کلیدSOS  در ردیاب بسیار مهم و ضروری است و به  کمک آن می توان در خواست کمک کرد، این کلید آپشن مهمی در ردیاب محسوب می شود و نحوه کار آن به این صورت است که وقتی این دکمه را فشار می دهید پیام هشدار به شماره هایی که در ردیاب تعیین کرده اید ارسال می شود.

کلید SOS در ردیاب به صورت مخفی قرار گرفته شده و پیام هشدار را به صورت پیامک و ارسال موقعیت شما و همچنین تماس اضطراری با گیرنده و یا دارنده خودرو ارسال می کند.

 

کاربرد دکمه SOS

باید بدانید که از  دکمه SOS تنها در هنگام جنگ استفاده نمی شود ، امروزه این ویژگی در اکثر ابزار های ارتباطی مثل ردیاب از این دکمه استفاده می شود. به طور مثال در جی پی اس خودرو و موتور سیکلت و دوچرخه و همچنین ردیاب شخصی از این دکمه بسیار کاربردی استفاده می شود.

 

کاربرد دکمه SOS

 

کاربرد دکمه SOS در خودرو

یکی از کاربرد های مهم کلیدSOS  در سیستم ردیابی خودرو است، زمانی که راننده خودرو در شرایط اضطراری گیر افتاد مثل وقوع تصادف و یا برخورد با سارقین با فشردن این دکمه به سرعت پیام هشدار به مرکز سرور ارسال می شود و موقعیت خودرو به سرعت مخابره می شود.

این کلید  در شرایط تصادف، سرقت خودرو، عدم دسترسی به تلفن و سایر موارد بسیار کار آمد است. هم چنین با این کلید می توان خودرو را کنترل نمود به عنوان مثال می شود آن را در شرایط اضطراری خاموش کرد و به درهای آن را قفل نمود. این دکمه از جمله  ویژگی های مهم ردیاب مغناطیسی و سایر ردیاب ها ی خودرو به شمار می رود.

کاربرد SOS در موتور سیکلت

علاوه بر ماشین در ردیاب های موتور سیکلت نیز دکمه SOS  کاربرد دارد. با این راه می توانید دوچرخه و موتور سیکلت خود را از سرقت حتمی نجات دهید و همچنین در شرایط اضطراری مثل وقتی تصادف می کنید و دسترسی به جایی را نداشته باشید  با فشردن این دکمه می توانید نزدیکان خود را از موقعیت خود آگاه کنید و هر چه زودتر به کمک شما بشتابند.

به طور کلی دکمه SOS در موتور سیکلت و دوچرخه به دلیل اینکه بیشتر در معرض سرقت هستند کارایی بیش تری دارد پس با تهیه آن از بروز خسارت جانی و مالی خود جلوگیری خواهید کرد.

کاربرد SOS در موتور سیکلت

کاربرد دکمه SOS  در ردیاب شخصی

ردیاب های شخصی برای بیماران سندروم داون و اوتیسمی و سالمندان مبتلا به آلزایمر و کودکان که در معرض خطر گم شدن قرار دارند بسیار ضروری است. بدون شک کاربرد دکمه SOS در این نوع ردیاب ها بسیار ضروری است زیرا در صورت بروز مشکل می توانند با فشردن این دکمه موقعیت خود را در کم ترین زمان به دیگران مخابره کند.

حفظ امنیت خانواده از مهم ترین کاربرد های این دکمه می باشد و ریسک دزدیده شدن و یا گم شدن این افراد را به شدت کاهش می دهد.

نتیجه گیری

امروزه ردیاب ها نقش مهمی در زندگی ما ایفا کرده اند و با کارایی های ویژه ای که به این وسیله افزوده شده بیش از پیش به اهمیت و محبوبیت آن افزوده است . یکی از این کارایی های مهم دکمه SOS این است که در شرایط اضطراری می تواند حافظ جان و مال انسان ها شود و آن ها را از وقوع هر گونه خطر احتمالی نجات دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *