جی پی اس, ردیاب

ساختار داخلی ردیابهای خودرو و شخصی

برد جی پی اس

طلاعات قدرت می آورد. جمله ای که در دنیای امروز زیاد از آن استفاده میشود. یکی از اطلاعات خیلی مهم دانستن موقعیت افراد یا وسایل نقلیه آنها شامل قطار،ماشین، هواپیما، قایق و کشتی و غیره میباشد. ابزارهایی هم برای این کار طراحی شده اند که یکی از مهمترین آنها ردیاب خودرو و شخصی میباشد. برای توضیح کلی در مورد این ردیابها میتوانید به مقاله ردیاب خودرو چیست مراجعه نمایید.

ساختار ردیاب

حال در این مقاله میخواهیم مقداری در مورد جزئیات فنی این ردیابها صحبت کنیم و شما را بیشتر با آنها آشنا نماییم. هسته مرکزی و اصلی این دستگاه ها شامل سه قطعه مهم میباشد 
 

۱. تراشه gps

۲. تراشه gsm

۳. پردازنده مرکزی

۱. تراشه gps

این تراشه بوسیله آنتن های داخلی یا خارجی دستگاه (بسته به مدل ردیاب) اطلاعات موقعیت خودرو را از ماهواره های جی پی اس دریافت مینماید و آنها را به پردازنده مرکزی ارسال مینماید. انواع تراشه های Gps توسط شرکت های مختلف تولید میشوند که در جدول زیر به تعدادی از آنها اشاره شده است و مقایسه ای هم از لحاظ فنی صورت گرفته است

نام چیپMTKISkyTra VenusSiRF
تعداد کانال۶۶۶۵۴۸
میزان حساسیت-۱۶۵dBm-۱۶۱dBm-۱۵۹dBm
مصرف انرژیvery lowlowthe lowest
TTFF (Time_To_First_Fix)fastvery fastfast
Cold Start (Sec)۳۵۳۰۳۵

این تراشه های جی پی اس کاربردهای فراوانی دارند. خیلی از دستگاه های الکترونیکی مانند موبایل، رهیاب، ساعتهای هوشمند و غیره مجهز به این تراشه ها میباشند. تراشه ای که در ردیابهای خودرو بیشتر از آن استفاده میگردد تراشه Sirf میباشد که کارایی بسیار خوبی برای این دستگاه ها دارد. این تراشه ها در شرکت SIRF Technology واقع در کالیفرنیای آمریکا تولید میگردد و به تولیدکننده های دستگاه های الکترونیکی مختلف در سراسر دنیا صادر میگردد.

چیپ sirf3

۲. تراشه gsm

این چیپ به زبان ساده کار یک موبایل را انجام میدهد. یک یا دو سیمکارت باید داخل آن قرار گیرد سپس بوسیله این تراشه میتوان تماس دریافت یا ارسال کرد، پیامک دریافت و ارسال کرد و همچنین در برخی از آنها امکان استفاده از سرویس gprs سیمکارت نیز فراهم است و میتوان بوسیله اینترنت سیمکارت اطلاعات ارسال و دریافت نمود. تراشه های gsm توسط شرکنهای مختلفی تولید میگردند که کارکرد اکثر آنها مشابه میباشد.

۳. پردازنده مرکزی

این پردازنده که یک میکروچیپ میباشد ومدیریت کارکرد دستگاه را به عهده دارد و معمولا توسط شرکت تولید کننده ردیاب تولید و برنامه نویسی میگردد و هر ردیاب را از ردیابهای دیگر شرکتها متمایز میگرداند. در این پردازنده تنظیمات مختلف از جمله اینکه اطلاعات ردیابی به کجا ارسال گردد، چگونه ارسال گردد، هر چند ثانیه یا دقیقه ارسال گردد، تعریف سرعت غیر مجاز، محدوده های جغرافیایی و دیگر امکانات ردیاب تعریف میگردد. یک سری از شرکتها که اعتبار چندانی ندارند برای تولید ردیاب این پردازنده ها را نیز از شرکتهای دیگر خریداری کرده و عملا میتوان گفت که آنها فقط کار مونتاژ را انجام میدهند و معمولا کیفیت ردیابهای این شرکتها بسیار پایینتر از شرکتهای اصلی میباشد و تشخیص اصل یا غیر اصل بودن ردیابها نیاز به شناسایی انواع این پردازنده ها دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *