امنیت

آیا شنود در ردیاب قانونیست؟

شنود ردیاب

امروزه شنود کردن غیرقانونی و مخفیانه باب شده است در حالیکه ممکن است پیامدهای این کار را ندانید. گوش دادن پنهانی به صحبت های دیگران یک جرم است که اگر ثابت شود مطابق قانون مجازات هایی در پی خواهد داشت. در این مقاله سعی خواهیم کرد به این نکته بپردازیم که شنود مخفیانه یا همان گوش دادن پنهانی شامل چه مواردیست و چه مجازات هایی دارد. همچنین آیا شنود در ردیاب های خودرو جرم محسوب میشود یا نه. برای اینکه اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشید با ما همراه باشید.

شنود ردیاب

ردیاب

شنود به چه معناست و استراق سمع یعنی چه؟

شنود یا استراق سمع به معنی گوش دادن پنهانی و دزدکی صحبت های دیگران است. گوش دادن پنهانی به صحبتهای دیگران مطابق قانون جرم است. چراکه علاوه بر این که به حریم شخصی افراد تجاوز شده شخصی که این جرم میشود. میتواند از شنیده های خود سواستفاده کند و یا اقدام به اخاذی نماید.

بر اساس اصل ۲۵ قانون اساسی ایران، استراق سمع یا شنود عملی غیر قانونی است. و جرم محسوب میشود و مرتکب به مجازات آن محکوم خواهد شد.

سوال این است آیا قابلیت شنود در ردیاب های خودرو نیز مشمول این قانون است؟

به عبارتی آیا استفاده از شنودی که در ردیاب خودرو به کار رفته است جرم است؟

 

دستگاه شنود

پاسخ به این سوال دو حالت دارد:

ردیاب ها تکنولوژی های پرکاربردی هستند که در جهت تامین امنیت خودرو و یا اشخاص طراحی و ساخته شده اند. به عبارتی هدف از ساخت و توزیع آن ها افزایش امنیت است. طبیعتا شنود به کار رفته در آن نیز همین کاربرد را دارد. و با عنوان پیشگیری از جرم و بالا رفتن امنیت در ردیاب قرار داده شده است. بنابراین بر اساس اطلاعات به دست آمده در سایت ایرنا گفته شده. در مصاحبه با مدیر کل پیشگیری وضعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، استفاده از ردیاب های دارای شنود نه تنها غیر قانونی و جرم نیست. بلکه بارها از طرف مراجع قضایی برای جلوگیری از سرقت خودرو نیز پیشنهاد شده است.

با این توضیحات خیرد و نصب ردیاب های دارای شنود کاملا قانونی است. اما قانونی بودن این ردیاب ها به این معنی نیست که بتوانیم از آن به هر نحوی استفاده کنیم. همانند اینکه خرید دوربین عکاسی به خودی خود جرم نیست اما اگر با این دوربین بدون اجازه اقدام به عکاسی از افراد و انتشار این عکاس ها کنیم عملی غیر قانونی و جرم محسوب میشود.

عکاسی غیر مجاز

عکاسی غیر مجاز

استفاده نامتعارف از شنود:

پس در صورتی که از ردیاب دارای شنود که یک وسیله امنیتی است استفاده نامتعارفی شود از جمله این که به صورت پنهانی در خودرو یا وسایل شخصی افراد دیگر کار گذاشته و مبادرت به استراق سمع شود با توجه به تجاوز به حریم شخصی افراد مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی و همچنین ماده ۲ قانون جرایم رایانه ای خواهد شد. مطابق این قانون « هر کس به طور غیر مجاز، محتوای در حال انتقال ارتباطات غیر عمومی، در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد»

مجازات شنود چیست؟

بنابراین مرتکبین شنود غیر مجاز حتی با وسایل توصیه شده توسط مراجع قضایی مانند ردیاب نیز محکوم به تحمل حبس یا جریمه نقدی یا هر دو با توجه به صلاحدید قاضی خواهند شد. چرا که استفاده از ردیاب دارای شنود به جهت افزایش امنیت بوده و نمیتوان از آن برای استراق سمع که عملی غیر قانونی و تجاوز به حریم شخصی افراد است بهره برد.

پیشنهاد ما:

نصب ردیاب های دارای شنود میتواند در جلوگیری از سرقت و یا تسریع روند پیدا کردن خودروی سرقتی بسیار تاثیر گذار باشد. بر این اساس افراد برای نصب ردیاب های دارای شنود با هیچ گونه محدودیتی مواجه نیستند و میتوانند از این دستگاه برای ارتقا امنیت خودروی خود بهره ببرند و مجازات های قانونی تنها در صورت سواستفاده از این تجهیزات پیش بینی شده است

 

ردیاب آلفا مدل 603

ردیاب آلفا مدل 602

علاوه بر آن بر طبق نظریه مشورتی قوه قضائیه به شماره ۷۹۹۱۴۸۴ در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ شنود در صورتیکه به منظور محافظت از اموال شخصی استفاده شود قانونیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *