امنیت, خودرو, سرقت

اقدامات لازم بعد از سرقت خودرو!!

سرقت خودرو

بیشتر رانندگان معتقدند، پیدا کردن ماشین سرقتی امکان‌پذیر نیست. اما ما می‌گوییم می‌توان خودرو سرقت شده را صحیح و سالم یافت. این ترفند را در ادامه مطلب بخوانید.

با بالا رفتن آمار سرقت خودرو علی الخصوص در خودروهای ایرانی نگرانی مالکین خودرو بیش از گذشته در باب امنیت خودروهایشان افزایش یافته است. متاسفانه با ازدیاد این آمار احتمال به سرقت رفتن خودرو برای هر کسی وجود دارد. بنابراین لازم است در خصوص راهکارها و اقدامات لازم آگاهی کافی داشته باشید. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا توضیح دهیم که چگونه باید دنبال خودروی دزدیده شده خود بگردید و مراحل پیگیری آن چگونه است.

تجهیزات امنیتی خودرو

همیشه سعی کنید برای حفاظت از دارایی های شخصی خود اقدامات امنیتی لازم را انجام دهید. همانطور که میدانید با نصب ردیاب آلفا درصد بسیار بالایی از احتمال به سرقت رفتن خودرو را کاهش میدهد. و سایر وسایل امنیتی نیز سرعت سرقت را تا رسیدن شما کم میکند. بنابراین همزمان از چند راهکار امنیتی استفاده کنید. البته با نصب ردیاب آلفا حتی اگر خودروی شما به سرقت رود نیازی به هیچ نگرانی نیست چون با نگاهی ساده به اپلیکیشن به راحتی میتوانید خودرو را ردیابی و پیدا کنید.

تجهیزات امنیتی خودرو

تجهیزات امنیتی خودرو

سرنوشت خودرو بعد از سرقت چه میشود؟

* ممکن است آن را برای ارتکاب جرم به کار برده. و بعد آن را در محلی رها کنند.

* خودرو را اوراق کنند. و قطعات آن را به عنوان ضایعات بفروشند.

* با اسناد و مدارک جعلی اقدام به فروش خودرو کنند.

* از آن برای رانندگی های خطرناک استفاده کنند و در جایی خارج از شهر رها کنند.

بنابراین باید در اطلاع دادن سرقت به نیروهای پلیس بیشترین سرعت عمل را داشته باشید.

رانندگی خطرناک

رانندگی خطرناک

 

اما اگر با وجود تجهیزات امنیتی باز هم خودرو به سرقت رفت باید چه مراحلی را طی کنیم؟

چند روش برای پیگیری خودروی سرقتی وجود دارد که به توضیح هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت. هر چه اطلاعات و آگاهی شما نسبت به اقداماتی که باید انجام دهید بیشتر باشد، تسلط شما بر اوضاع و احوال هم افزایش پیدا میکند.

 

استعلام خودروی سرقتی از پارکینگ:

خوشبین باشید و این احتمال را در نظر بگیرید که شاید پلیس راهور ماشین شما را به دلیل پارک در مکان نامناسب به پارکینگ منتقل کرده باشد. از افرادی که نزدیک محلی هستند که خودرویتان را پارک کرده بودید سوال کنید. بعد از انتقال به پارکینگ معمولا پیام انتقال به پارکینگ برای شما ارسال میشود پس تلفن همراه خود را چک کنید. در شرایطی پیامک انتقال به پارکینگ را دریافت نمیکنید

  • اگر خودرو از طریق قولنامه به شما منتقل شده باشد شماره شما به عنوان مالک در سیستم پلیس ثبت نمیشود و پیام دریافت نمیکنید.
  • شماره خود را تغییر داده اید.
  • به هر دلیلی شماره شما در سیستم پلیس ثبت نشده باشد.

در این صورت با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و یا شماره پلاک خودرو را به سر شماره۳۰۰۰۵۳۵۳پیامک کنید.

پارکینگ خودرو

پارکینگ خودرو

 

پیگیری خودروی سرقتی به کمک پلیس:

بعد از استعلام گرفتن از پارکینگ و مطمئن شددن در مورد رخ دادن سرقت باید فورا با پلیس تماس بگیرید حتما باید سریع نسبت به گزارش سرقت اقدام کنید چراکه ممکن است سارق با خودرو تخلفی نماید و توسط دوربین های پلیس ضبط شود. در این حال شما باید عدم تخلف خود را اثبات کنید. آدرس دقیق محل سرقت را گزارش کنید. پس از آن واحدهای گشتی به محل مراجعه و گزارشی تنظیم میکنند بعد از تکمیل گزارش یک نسخه از آن به مالک خودرو داده میشود. باید با در دست داشتن این گزارش و مدارک هویتی و مدارک خودرو به نزدیکترین کلانتری مراجعه کنید و گزارش سرقت را در اختیار آن ها قرار دهید.

 

اطلاع دادن سرقت خودرو به پلیس از سه راه امکان پذیر است:

  • تمای با ۱۱۰ و اعزام نیروهای گشتی توسط آن ها
  • ثبت سرقت خودرو در سامانه اعلام سرقت به نشانی post.ir
  • برقراری ارتباط با سامانه پیامکی ۱۱۰۱۰۶۰۶۰ و ثبت سرقت خودرو
پلیس

پلیس

 

بنابراین خلاصه اقدامات در تماس با پلیس به این صورت است:

  1. تماس با پلیس و اعزام آن ها به محل
  2. دریافت برگه ای از گزارش سرقت تنظیم شده
  3. ارائه برگه تنظیم شده و مدارک به نزدیکترین کلانتری محل سرقت
  4. درخواست ثبت پلاک خودرو مسروقه در لیست سیاه پلیس که در صورت ثبت تخلف احتمالی دامنگیر شما نشود
  5. ارجاع به بخش تجسس برای ارائه اطلاعات سرقت به مامور تجسس و تسلیم کردن مدارک شناسایی مالک
  6. مراجعه به آگاهی همراه با مامور کلانتری و مدارک شناسایی تا ادامه پیگیری توسط ماموران آگاهی انجام شود
  7. درخواست تشکیل پرونده درباره سرقت در شرکتهای بیمه در صورتی که از بیمه های مختلف بهره مند باشید

 

درخواست کمک از پلیس در سامانه و اپلیکیشن:

سامانه پلیس من شامل یک لیست کامل از ماشین های سرقتی پیدا شده است شما بدون نیاز به مراجعه مداوم و با بررسی این لیست به وسیله شماره پلاک خودرو میتوانید از پیدا شدن آن باخبر شوید. و سپس به پلیس مراجعه کنید. همچنین میتوانید در سامانه پست یافته هم به منظور پیگیری خودرو سرقتی اطلاعات خود را وارد کنید و آخرین اطلاعات مربوط به ردیابی خودروهای سرقتی را مشاهده کنید.

 

یافتن خودروی سرقتی با دوربین های مدار بسته:

مثل یک کارآگاه عمل کنید و در پیدا کردن خودرو به دنبال سرنخ باشید. با گرفتن مجوز از پلیس میتوانید به کسبه و ساختمانهای اطراف محل سرقت مراجعه کنید و دوربین های مداربسته را برای یافتن سرنخ چک کنید. تا بتوانید آن را در اختیار پلیس قرار دهید و روند پیدا شدن خودرو را تسریع ببخشید.

دوربین مداربسته

دوربین مداربسته و سرقت خودرو

به اوراقی ها سربزنید

این ممکن است دردناک ترین راه برای جستجوی خودروی سرقتی باشد. فروختن خودروی دزدیده شده کاری تقریبا ناممکن و بسیار سخت است بنابراین سارق قطعات خودرو را جدا میکند و آن را میفروشد و نهایتا لاشه ماشین را تحویل اوراقی ها میدهد. با مراجعه به اوراقی ها ممکن است ردی از سارق پیدا کنید.

جریمه های راهنمایی رانندگی را بررسی کنید

پس از سرقت سارق به دلیل عجله و استرسی که دارد معمولا توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی نمیکند در نتیجه احتمال جریمه و ثبت تخلف بسیار زیاد است بنابراین به وسیله تخلفات و جریمه ها میتوانید تا حدودی به مسیر حرکت سارق پی ببرید و یا دست کم سرنخی از سارق به دست بیاورید و اطلاعات را به نیروهای پلیس بدهید.

 

چگونه باید خودروی سرقتی کشف شده رو ترخیص کرد؟

 

  • منتظر تماس یگان کشف خودروی سرقتی بمانید.
  • به مرکز پلیس مراجعه کنید تا شما را به پلیس آگاهی معرفی کنند.
  • پلیس آگاهی، اطلاعات مالک را با شماره موتور و شاسی ماشین کشف شده تطبیق میدهد.
  • اگر شماره موتور و شاسی مخدوش باشد پلیس آگاهی به پلیس راهور ناجا درخواست حک مجدد ارسال میکند.
  • در صورت مخدوش نبودن شماره شاسی و موتور و تطبیق آن با مدارک مالک خودرو سرقتی از لیست سیاه پلیس خارج میشود و نامه ای به پلیس راهور ناجا جهت اعطای مجدد پلاک ارسال میشود.
  • گواهی پرداخت هزینه های پارکینگ و نداشتن خلافی توسط مالک باید به واحد ترخیص پلیس راهور اعطا شود.
  • نهایتا مالک با داشتن اصل سند خودرو، گواهینامه و بیمه نامه خود باید جهت تحویل خودرو به پارکینگ مراجعه کند.

 

خرید خودروی سرقتی چه عواقبی دارد؟

ممکنه بدون اطلاع و آگاهی در مورد سرقتی بودن خودرو اقدام به خرید آن کنید. در این حالت متاسفانه باید بگوییم برای دست یابی به پول پرداخت شده بابت خودروی مسروقه باید تا زمان نامعلومی پله های دادگستری را بالا و پایین کنید. پس بهتر است هنگام خرید خودرو تمام دقت و حواستان را به کار بگیرید. یکی از گزینه های شک برانگیز در خرید خودرو قیمت پایین و نامتعارف است  در این صورت به اعتبارش شک کنید و وسوسه نشوید.

باید حتما هنگام معامله در مورد مخارج خودرو و بیمه آن تحقیق کنید و از اصلت شماره شناسایی خودرو مطمئن شوید. حتی اگر لق یا مخدوش بودن در این شماره مشاهده کردید از انجام معامله پرهیز کنید.

بهترین راهکار پیشگیری از سرقت خودرو چیست؟

اگر تا انتهای مقاله با ما همراه بوده اید حتما متوجه سختیها و دشواریهای مسیرهای قانونی پیدا کردن خودرو شده اید. پس به جای ریسک کردن و متحمل شدن نگرانی های زیاد در مورد سرقت خودرو همین امروز به دنبال راه چاره باشید. در میان تجهیزات مختلفی که امنیت خودرو را بالا میبرند ردیاب ها جایگاه ویژه ای دارند. ردیاب ها یک وسیله کوچک و تکنولوژی موثر در زمینه حفظ امنیت خودرو هستند که با استفاده از آنها حتی در صورت به سرقت رفتن خودرو میتوانید مکان آن را به صورت لحظه ای مشاهده کنید، مسیرهای طی شده توسط سارق را چک کنید، صدای سارق داخل کابین را بشنوید و حتی از راه دور آن را خاموش کنید. پس پیشنهاد ما به شما این است که همین حالا با کارشناسان با تجربه ما در بخش فروش (۰۹۱۲۰۹۱۰۸۸۱) تماس بگیرید تا مناسبترین مدل ردیاب برای خودروی خود را تهیه کنید.

امنیت خودرو

سرقت خودرو

در کنار استفاده از ردیابی مطمئن هم بهتر است از تجهیزات امنیتی دیگری هم مانند قفل های فرمان و پدال و سایر روشها استفاده کنید که باعث کند شدن روند سرقت باشند. در محافظت از سرمایه های خود سهل انگار نباشید.

ردیاب آلفا، امنیت بی همتا

.

 

.

.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *